październik 2023

Kulczyk Foundation zwołuje okrągły stół w sprawie menopauzy

Fundacja Dominiki Kulczyk po publikacji pierwszego w Polsce kompleksowego raportu na temat menopauzy, podejmuje kolejny krok w kierunku zmian. Podczas obchodzonego w dniu 18 października Światowego Dnia Menopauzy i Andropauzy zebrała przy okrągłym stole przedstawicielki i przedstawicieli różnych środowisk zainteresowanych obszarem zdrowia menopauzalnego. Celem wspólnych działań ma być wypracowanie rozwiązań, które wpłyną na poprawę sytuacji kobiet w okresie transformacji menopauzalnej, opieki medycznej jak również podniesienie poziomu wiedzy i obalenie szkodliwych stereotypów, negatywnie rzutujących na wiele dziedzin życia kobiet.

Raport „Menopauza bez tabu” przygotowany we współpracy z ośrodkiem badawczo-rozwojowym „Ciekawość” pokazał ogromne braki wiedzy wśród kobiet, jak i całego społeczeństwa, co w konsekwencji sprawia, że w świadomości funkcjonują krzywdzące stereotypy, a kobiety czują się osamotnione i niezrozumiane, doświadczając objawów perimenopauzy. Badanie wskazuje, że ponad 70% Polek przed menopauzą określa swój stan wiedzy o niej jako zły, a 93% kobiet nie potrafi jej prawidłowo definiować. – Menopauza to kolejny temat tabu, który był „niezaopiekowany”, dlatego postanowiliśmy kompleksowo się nim zająć. To dla nas dosłownie „naturalna” kontynuacja po działaniach w obszarze menstruacji i kampanii z nią związanej. Aby stawić czoła wyzwaniom i wykorzystać szanse, kobiety muszą mieć wiedzę o tym, przez co przechodzą i co może im pomóc. Podstawą do zmiany aktualnego stanu jest edukacja i rozwój świadomości w tym zakresie – podkreśliła Dominika Kulczyk, prezeska Kulczyk Foundation.

Podczas zorganizowanej dyskusji wysłuchano głosów ekspertek i ekspertów różnych branż m.in.: administracji publicznej i samorządów, środowiska akademickiego, medycznego, pracodawców, a także parlamentarzystek_ów, organizacji pozarządowych oraz mediów. – Transformacja menopauzalna jest złożonym, często długotrwałym procesem, więc wymaga szerszego spojrzenia z wielu perspektyw. Dlatego zaprosiliśmy do współpracy interdyscyplinarne grono ekspertek i ekspertów, które pozwoli nam holistycznie spojrzeć na kobietę w tym okresie. Takie podejście daje największe szanse na efektywne rozwiązania, które pomogą kobietom w wieku okołomenopauzalnym w lepszym funkcjonowaniu. – wskazała Anna Samsel, ekspertka w dziale projektów Kulczyk Foundation.

Uczestnicy spotkania nie kryli zadowolenia, podkreślając znaczenie tej nieszablonowej formuły spotkań. – Zespoły interdyscyplinarne są ważne w dostrzeżeniu szerokiej perspektywy dotyczącej poszczególnych okresów życia kobiety, a poznanie zakresu opieki specjalistów nad kobietami i ich opinii jest pomocne w opracowywaniu dobrych standardów i wytycznych dla kobiet – powiedziała Magdalena Krauze, asystentka dydaktyczna Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, Zakład Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej, położna.

Edukacja drogą do zmian

Ekspertki i eksperci uczestniczący w spotkaniu jednogłośnie wskazali, że podstawą zmian w walce ze stygmatyzującym postrzeganiem menopauzy i w procesie kształtowania świadomości jest edukacja. W trosce o jej szerzenie Kulczyk Foundation uruchomił dedykowany portal menopauzabeztabu.org.pl, który stanie się kompleksowym źródłem jakościowej wiedzy z tego obszaru. Oprócz dostępnego na stronie raportu, już dziś można pobrać bogate w merytoryczne treści kompendium, w którym można znaleźć odpowiedzi na najważniejsze i najtrudniejsze pytania związane z menopauzą. – Najważniejsze jest to, by kobiety miały świadomość, czym jest okres transformacji menopauzalnej. Żeby się nie bały tego czasu, który ich czeka, bo to wcale nie jest takie trudne. Aby jednak kobiety miały tę świadomość, musimy je edukować. Zatem ta edukacja jest bardzo ważnym punktem – wskazała dr n. med. Katarzyna Skórzewska, lekarka, ginekolog-endokrynolog, współprowadząca profil @dr_menopauza na Instagramie.

Kierunki dalszych działań

– Menopauza to temat rzeka, z licznymi płyciznami, również myślowymi, lecz musimy ją oswoić i zmienić jej społeczne postrzeganie. Dzisiejsze spotkanie pozwoliło nawzajem się nam usłyszeć i wskazać kierunki dalszych działań! – powiedziała na zakończenie filantropka i przedsiębiorczyni. W efekcie obrad wyłoniły się główne postulaty. Za najważniejsze uznano: potrzebę przeprowadzenia społecznej kampanii edukacyjnej, poszerzenie pakietu opieki zdrowotnej dla kobiet w okresie okołomenopauzalnym, konieczność zmiany społecznego odbioru menopauzy ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania kobiet w środowisku pracy i oraz wsparcie mediów w budowaniu świadomości i normalizowania tematu.

Prezeska Kulczyk Foundation zapowiedziała prowadzenie dalszych prac w grupach roboczych m.in. edukacji, zdrowia i pracy. Celem ich działań będzie wypracowanie konkretnych rozwiązań w zdefiniowanych obszarach, wskazanie tych już dostępnych i opracowanie planu działania dla poszczególnych dziedzin.

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

    To pole jest obowiązkowe.

    To pole jest obowiązkowe.

    *Informacja o przetwarzaniu danych osobowych
    Administratorem Twoich danych jest Kulczyk Foundation z siedzibą w Warszawie. Kontakt z administratorem jest możliwy pod adresem iod@kulczykfoundation.org.pl. Rozwiń

    Bądź na bieżąco

    Dziękujemy, że jesteś z nami!

    Twój adres e-mail został zweryfikowany i dodany do naszej listy mailingowej.

    Wypełnij ankietę: Sprawdź na jakim etapie życia jesteś

    Odpowiedz na pytanie: 1/7

    Ile masz lat?

    Przyjmuje się, że w wieku około 40 lat może się rozpocząć perimenopauza, czyli okres zaczynający się wraz z pierwszymi objawami nadchodzącej menopauzy, do 12 miesięcy po ostatniej miesiączce. W Polsce średni wiek kobiet doświadczających menopauzy (ostatniej miesiączki) to 51 lat. Jeśli menopauza wystąpi między 40. a 45. r.ż., to jest to wczesna menopauza. Jeśli poniżej 40 lat, to mówimy o pierwotnej niewydolności jajników (POI).

    Jak byś opisała swoje miesiączki?

    We wczesnym okresie przejścia menopauzalnego różnice w długości poszczególnych cykli przekraczają 7 dni. Gdy przerwa w comiesięcznych krwawieniach sięga co najmniej 60 dni, mówimy o późnym okresie przejścia menopauzalnego. Jeśli krwawienie z pochwy pojawia się po menopauzie, czyli po ponad roku bez miesiączkowania, należy się zgłosić do lekarza.

    Czy Twoja skóra jest teraz bardziej sucha, masz uczucie ściągnięcia, podrażnienia, swędzenia?

    Malejący podczas perimenopauzy poziom estrogenu wywołuje w skórze kaskadę zdarzeń. Gruczoły łojowe przestają produkować ochronną warstewkę sebum. Bez warstwy lipidów skóra staje się przesuszona i skłonna do podrażnień. Mogą się pojawić alergie na kosmetyki, swędzenie, uczucie ściągnięcia.

    Czy zdarzają ci się nagłe uderzenia gorąca?

    Obniżony poziom estrogenów w okresie transformacji menopauzalnej wpływa na termoregulację, stąd uderzenia gorąca. To nagła fala gorąca rozlewająca się po górnej części ciała. Skóra się poci, jest zaczerwieniona, na twarzy i dekolcie mogą się pojawić czerwone plamy. Serce może szybciej pracować, a ciśnienie wzrosnąć, co wywołuje uczucie niepokoju. Uderzenia gorąca mogą trwać kilka minut. Mogą się kończyć uczuciem zimna, a nawet dreszczami.

    Czy pojawiły się u Ciebie problemy ze snem (trudności z zasypianiem, budzenie się w nocy)?

    Okres perimenopauzy może się wiązać z zaburzeniami snu. Trudności z zasypianiem albo wybudzenia w nocy – dla wielu osób to pierwszy objaw zmian hormonalnych. Dodatkowym zaburzaczem snu są nocne uderzenia gorąca.

    Czy zaobserwowałaś u siebie od jakiegoś czasu silniejszą niż zwykle zmienność nastroju (nie wywołaną trudnymi wydarzeniami)? Łatwiej wpadasz w złość, irytują Cię rzeczy, na które do tej pory nie zwracałaś uwagi, bywasz przygnębiona, częściej płaczesz, nie masz ochoty nic robić?

    Spadek poziomu hormonów w czasie perimenopauzy, wpływa na nasze samopoczucie. Rozdrażnienie, złość, mniejsza cierpliwość, smutek, częste wahania nastroju. Nastrój może się pogorszyć także przez niektóre objawy typowe dla menopauzy, jak: kłopoty ze snem, ciągłe zmęczenie czy uderzenia gorąca. Wystarczy więc nawet jeden objaw transformacji menopauzalnej, żebyśmy zachowywały się inaczej niż dotychczas. Zmienność nastroju zaczyna być problemem, gdy nie widzimy przyczyn, które da się powiązać z nagłą zmianą nastawienia.

    Czy wzrosły Twoja waga i obwód w pasie, mimo że nie zmieniłaś nawyków żywieniowych i aktywności?

    W okresie perimenopauzy wraz ze spadkiem poziomu estrogenów organizm staje się bardziej podatny na zmiany metaboliczne, łatwiej dochodzi do odkładania się tkanki tłuszczowej w obrębie brzucha. Z wiekiem tracimy też stopniowo tkankę mięśniową, która fizjologicznie potrzebuje więcej energii niż tkanka tłuszczowa. Możemy jeść i ruszać się tyle samo co zawsze, ale skład ciała zmienia się niekorzystnie, a masa ciała rośnie. Między 40. a 60. rokiem życia kobiety przybierają na wadze średnio 10 kg.

    Sprawdź tutaj, w którym okresie życia jesteś.

    Interesuje cię pełna wersja raportu?
    » kliknij tutaj «

    Zamknij

    Interesuje Cię pełna wersja RAPORTU?

    Zostaw nam swój e-mail

    Prześlemy Ci pełną wersję raportu z badania
    "Menopauza Bez Tabu".

      To pole jest obowiązkowe.

      Informacja o przetwarzaniu danych osobowych
      Administratorem Twoich danych jest Kulczyk Foundation z siedzibą w Warszawie. Kontakt z administratorem jest możliwy pod adresem iod@kulczykfoundation.org.pl. Rozwiń

      Dziękujemy!

      Otrzymasz e-mail z pełną wersją raportu.

      Wróć do strony głównej

      Zamknij

      Interesuje Cię raport NIEWIDZIALNE W PRACY?

      Zostaw nam swój e-mail

      Prześlemy Ci raport z badania
      "Niewidzialne w pracy. Kobiety w okresie menopauzalnym".

        To pole jest obowiązkowe.

        Zaznaczenie zgody jest obowiązkowe.

        Informacja o przetwarzaniu danych osobowych
        Administratorem Twoich danych jest Kulczyk Foundation z siedzibą w Warszawie. Kontakt z administratorem jest możliwy pod adresem iod@kulczykfoundation.org.pl. Rozwiń

        Dziękujemy!

        Otrzymasz e-mail z raportem.

        Zamknij okno

        Zamknij

        Klazula informacyjna

        1. Administrator. Administratorem Twoich danych osobowych w związku z kampanią „Menopauza Bez Tabu”, („Kampania”) jest FUNDACJA KULCZYK FOUNDATION z siedzibą w Warszawie (00-526) przy ul. Kruczej 24/26, wpisana do rejestru stowarzyszeń, innychorganizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000471002, posiadająca numer NIP: 70104114847 (“Fundacja”). Kontakt z Fundacją jest możliwy e-mailowo pod adresem iod@kulczykfoundation.org.pl.

        2. Inspektor Ochrony Danych. Fundacja powołała inspektora ochrony danych osobowych, z którym można skontaktować się we wszystkich w sprawach związanych z ochroną prywatności i danych osobowych e-mailowo pod adresem iod@kulczykfoundation.org.pl.

        3. Cele przetwarzania danych osobowych. Fundacja przetwarza Twoje dane osobowe podane w celu: (a) realizacji prawnie uzasadnionego interesu Fundacji polegającego na prowadzeniu jej działalności statutowej, w tym przeprowadzeniu Kampanii (art. 6 ust. 1 lit f RODO); (b) realizacji prawnie uzasadnionego interesu Fundacji polegającego na informowaniu osób zainteresowanych Kampanią o jej dalszym przebiegu (art. 6 ust. 1 lit f RODO), przy czym Fundacja będzie przetwarzać Twoje dane w tym celu wyłącznie jeśli zgodzisz się na otrzymywanie informacji dot. Kampanii na swój adres e-mail.

        4. Komu Fundacja może ujawnić dane osobowe? Fundacja może ujawnić podane przez Ciebie dane osobowe: (a) swoim pracownikom, współpracownikom, w szczególności którzy są zaangażowani w realizację Kampanii; (b) dostawcom usług, oprogramowania i systemów informatycznych, które Fundacja wykorzystuje do prowadzenia swojej działalności statutowej, w tym do realizacji Kampanii; (c) podmiotom, które świadczą usługi wspierające działalność statutową Fundacji, takie jak usługi księgowe, usługi doradztwa prawnego i biznesowego, usługi konserwacji sprzętu IT, usługi finansowe, usługi marketingowe – wyłącznie w niezbędnym do świadczenia tego rodzaju usług zakresie.

        5. Czy Fundacja będzie przekazywać dane osobowe poza obszar EOG? Fundacja nie będzie przekazywać pozyskanych danych osobowych poza terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

        Komu Fundacja może ujawnić dane osobowe? Fundacja może ujawnić podane przez Ciebie dane osobowe:

        6. Jak długo Fundacja będzie przetwarzać dane osobowe? Fundacja będzie przetwarzać dane osobowe przez cały okres prowadzenia Kampanii lub do momentu wycofania udzielonej przez Ciebie zgody na przesyłanie informacji nt. Kampanii (w zależności od tego, które ze zdarzeń nastąpi wcześniej).

        7. Jakie prawa przysługują osobom, których dane dotyczą w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez Fundację? Masz prawo do: (a) dostępu do swoich danych osobowych; (b) żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania; (c) wniesienia skargi w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych do organu nadzorczego, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Warszawie; (d) w zakresie w jakim Twoje dane osobowe są przetwarzane na podstawie przesłanki prawnie uzasadnionego interesu Fundacji – wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych; (e) w związku z tym, że podstawą prawną przetwarzania Twoich danych jest prawnie uzasadniony interes Fundacji, nie przysługuje Ci prawo do przenoszenia danych osobowych; (f) w odniesieniu do zgody na otrzymywanie informacji dot. Kampanii, o ile ją wyrazisz – możesz wycofać zgodę w dowolnym momencie wysyłając wiadomość na adres iod@kulczykfoundation.org lub klikając w tzw. link unsubscribe dołączony do wysyłanych do Ciebie wiadomości. Wycofanie zgody pozostaje bez wpływu na działań podejmowanych na jej podstawie przez jej wycofaniem.

        8. Czy podanie danych osobowych jest obowiązkowe? Podanie danych osobowych jest niezbędne do otrzymania materiałów dot. Kampanii. Wyrażenie zgody na otrzymywanie informacji dot. Kampanii jest dobrowolne.

        9. Czy Fundacja będzie wykorzystywać dane osobowe do podejmowania decyzji w sposób zautomatyzowany, w tym profilowania? Nie.